"The Purge", Cinema, [2013] [Movie Review]

The Purge [2013]

I et fremtidigt USA er loven sat ud af spil for en enkelt nat om året, og alle forbrydelser er tilladte, angiveligt for at lade folk komme af med deres opsparede aggressioner og få renset lidt ud. Da folk med penge har råd til at beskytte hjem og familie, så går det mest ud over hjemløse og andet revl og krat fra gaden.

Vi følger familien Sandin, hvor manden James (Ethan Hawke) netop sælger beskyttelsessystemer til folks huse. Under "The lock-down" lukker sønnen en jaget hjemløs mand ind i huset. Derefter går det ned ad bakke, da familien Sandin nu bliver mål for gruppen af rigmandssønner og døtre, der er på jagt. Banden føler, at byttet er blevet frarøvet dem.

Resten af filmen er en home-invasion film, og er som sådan underholdende nok med fin stemning og en hel del myrderier. Jeg er en stor fan af Lena Headey, men lige netop denne film er ikke hendes bedste. Hun er lidt irriterende som moderen Mary, selvom hun - i en af de allersidste scener - vinder lidt tilbage igen, da hun kontant forklarer een af sine "gæster", at hun fandme bare vil have, at resten af natten forløber stille og roligt og uden flere myrderier.

Selve idéen med "The Purge" - aftenen hvor alt er tilladt - er en smule fjollet i sig selv, hvis man tænker bare en lille smule over det. Idéen udnyttes heller ikke specielt meget, da filmen mest af alt blot handler om familien, der forsøger at overleve angrebet fra den mordlystne bande. Banden er anført af en "høflig" leder (Rhys Wakefield), som spiller ret overbevisende, og han kunne lede tankerne hen på f.eks. US versionen af "Funny Games" [2007].

Kan du godt lide home-invasion og fornøjelige myrderier i hjemmet, så er filmen ikke så ringe endda. Den er nu heller ikke noget særligt og ganske forudsigelig, så der er ingen grund til at smide alt, hvad du har i hænderne - og styrte i biffen for at se den. Det var der nu heller ingen, der havde gjort, idet jeg havde hele biografsalen for mig selv. Dette var nu nok mest pga. den ulidelige varme udenfor, som ganske mange idiotiske mennnesker synes at holde af.

Rating: 3

Movie Title: The Purge

Director: James DeMonaco