"The Lords Of Salem", Bluray, [2012] [Movie Review]

The Lords Of Salem [2012]

Småpsykologiske "is it real eller er det bare en gang brainfuck" film er normalt og også unormalt ikke min kop te. I sagens eller statistikkens natur falder mange heksefilm i denne lidt irriterende tøsekategori. Nu kunne man jo tro at en Rating:18 i UK med anmærkninger om "gore, strong language, sex, nudity and hard drugs" kunne lede til en slags heksene fra Helvede møder House of 1000 Corpses og Dr. Satan går amok. Svaret er nej. Jeg anbefaler, at filmen godkendes ned til 9 år i Danmark. Vi er vist ikke så sarte her, og desuden er der jo fandme fjollede hekse overalt i Danmark.

Efter de første 10-15 minutter tænker man lidt, om det er en filmatisering af de 2 første Mercyful Fate plader (Melissa og Don't Break The Oath). Meget af dialogen lugter ret meget af de Satan ritualer som King Diamond fyrede af i sine tekster dengang i 80erne. Et eller andet sted er det også i disse "historiske" witch trial clips, at det lugter mest af gore. Det kunne Rob Zombie godt have forfulgt yderligere, for det ender lidt som en tynd kop te for gore-fans. Eksplicit slagtning af alle jomfruer i en folkeskoleklasse ligger ikke lige for her. Satan er åbenbart ikke så ond endda.

Historiemæssigt kan man vel nærmest tale om en slags Rosemary's Baby møder en nuttet satanisk blæksprutte. "Is it drugs or is it Memorex?" Man véd ikke helt, om det bare er endnu en blæst kvindes mind-fuck fantasi, der syrer ud på dope. Men et eller andet sted er man egentlig også ligeglad. Problemet er at karaktertegningen er elendig. Man har intet forhold til personerne eller Satans ged. Overhovedet. Man har dog et forhold til Sheris lækre bare røv, som optræder flere gange undervejs. Desværre har Rob's klamme garn åbenbart sat sig for at overbevokse stakkels Sheris isse. Det er sgu ikke så sexet, når man nu ved, hvordan Baby kan se ud.

Anyway, det lyder lidt negativt det hele, men et eller andet sted er kameraarbejdet og filmens opbygning faktisk helt okay. Historien er Sheris røv og Robs nøgler, men taget i betragtning af, hvor meget jeg normalt afskyr denne slags psykologiske fjollerier, så er det sgu ret okay. Det er milevidt fra 1000 Corpses + Rejects, men igen - Salem stinker ikke, og den kan sagtens ses. Om ikke andet så for Sheris nuttede røv, og det er da bestemt også noget! I øvrigt drikker de en del te i filmen. Måske har Rob også lyttet til King Diamonds Them, nu han var i gang.

Rating: 4

Movie Title: The Lords Of Salem

Director: Rob Zombie