Prince and 3rdEyeGirl @ Smukfest, Skanderborg, 2013-08-07 [Concert Review]

Prince and 3rdEyeGirl - Smukfest - Skanderborg, Danmark, Live - 2013-08-07

Jeg har efterhånden ikke tal på, hvor mange gange jeg har set Prince, men jeg kan med nogenlunde sikkerhed sige, at jeg aldrig tidligere har været til Smukfest i Skanderborg. Jeg har altid opfattet det som et halbal i en skide jysk skov. Men når de nu ligefrem havde booket Prince, så måtte man jo sluge et par bøgeblade og lade sig transportere af et af disse nymodens DSB damplokomotiver. Festivalen viste sig at være ganske fint organiseret og egentlig ret hyggelig derude midt i skoven, og vi havde sgu nogle fornøjelige timer op til koncerten.

Bøgescenerne er et fint koncertområde med skrånende bakker, som både burde sikre god lyd og godt udsyn. Burde, fordi der var lukket ALT for mange mennesker og jyder ind på alt for lidt plads. Det blev dog aldrig rigtig sikkerhedsmæssigt farligt som f.eks. under Björk koncerten på Roskildes Hvid Scene i 1994. Da først de fleste af Thomas Helmigs mærkelige disciple var fortrukket, så var det ikke så slemt endda, men der var dog stadig langt fra optimale forhold for store dele af publikum.

Jeg var mere end almindelig spændt på at høre Princes nye band 3rdEyeGirl, som består af de 3 tøser: Ida (bas), Hannah (trommer) og Donna (guitar). Jeg er vild med den nye nærmest garage-rockede stil, og jeg havde på forhånd været bange for, om vi i stedet ville få en gang NPG flødesovs med blæsere ud over det hele. Heldigvis fik vi lige, hvad jeg havde håbet på. Guitar og mere guitar, en hel del piano og ikke et blæseinstrument i miles omkreds.

HKH Kronprins Frederik modtog en pris for et eller andet, og han introducerede derefter Prince til stor applaus. Der blev derefter givet formaninger om, at kameraer stadig er aldeles no-go til en Prince koncert. De kunne lige så godt have sagt, at bøgetræer er no-go i en bøgeskov og fadøl er no-go til en dansk musikfestival. Komplet latterligt og uden den fjerneste virkning, men Prince skal jo nu engang altid skabe sig åndsvag, sådan er det bare.

De danske anmeldere skabte sig spalte op og spalte ned over, dels den overfyldte plads (rimeligt nok), og dels den "elendige" setliste som indeholdt alt for få hits, alt for mange jams og alt for meget guitar. De må sgu da have fået morgensnapsen galt i halsen. Det var skam en forbandet god setliste, ligesom det var en forbandet god rockkoncert med tryk på rock og tryk på guitar. Lyden var yderst fornuftig, hvor jeg stod, og udsynet var bestemt rimeligt, selvom man altid gerne vil tættere på.

Der var helt klart alt for mange mennesker, og der manglede i dén grad et pit-system. Oplevelsen havde bestemt været helt urimeligt god, hvis de havde spillet på Vega i København eller en anden mindre klub i stedet. Men at brokke sig over at få et fedt rockband med Prince i front i et overdådigt spillehumør, der hiver den ene kanin op af hatten efter den anden, det er sgu da for dumt. Kaniner som i ældre glemte genialiteter, sjældenheder fra det gigantiske bagkatalog, nye sange, omarrangerede hits eller fede cover-versioner. Det var jo en våd drøm for hardcore fans, og også en åbenbaring for folk der måske ikke helt har forstået omfanget af den magi, der udgør en Prince koncert.

Sjovt hvordan et lignende set i Stockholm få dage før, kunne få oceaner af ros fra alle sider, mens det ikke var godt nok til de danske musikkritikere. Hvis man kun ville høre hits, så var man sgu helt klart gået forkert. Men så må man prøve at åbne ørerne i stedet, lytte til mesterens musiklektioner og få udvidet sit lille smalle musikalske verdensbillede en anelse. Men bevares, det passer måske ikke helt ind i halbal-konceptet.

Prince kan ikke bare proppes ned i en kasse. Han er en gudsbenådet musiker, og han kan alt, og han gør lige, hvad der passer ham. I bøgeskoven passede det ham at rocke som død og helvede, og det gjorde han så. Hannah er rigtig god bag trommerne, danske Ida er en superfunky basmaskine og Donna er faktisk en yderst habil guitarist. Hendes guitarlyd var dog lidt skinger til tider, og jeg spekulerer lidt i om Prince med vilje havde valgt, at hendes guitar skulle lyde lidt dårligere end hans egen, som altid lyder som en 6-strenget drøm. Han plejer jo ikke ligefrem at overlade noget til tilfældighederne.

Der var utallige højdepunkter i løbet af de 2 timer og 15-20 minutter, som koncerten varede, men Endorphinmachine er rigtig ultra asswoopin' med det nye band og den gamle b-side She's Always in My Hair er jo en herlig cirkushest, som alle Princefans elsker at ride rundt på, og den var virkelig fed denne aften. De nye sange Plectrum Electrum og FixUrLifeUp var totalt top-nice at høre live, og jeg glæder mig rigtig meget til den nye plade med 3rdEyeGirl. Jeg er ret sikker på, at den lige vil være mig. Princes cover af Crimson & Clover var storartet, og det sad lige i et eller andet skab. Et virkelig cool skab i hvert fald. Jeg kan ikke blive enig med mig selv, om Joan Jett eller Prince giver den bedste version af sangen, men de er i hvert fald begge seje.

Et kort samplerset var for en gang skyld i spitzenklasse, da bandet fik lov at lege med på Housequake og Sign “O” the Times. Der var også en ballade til folket med Nothing Compares 2 U, som endnu engang fik Sinéad O'Connors cover-version til at lyde som det argeste lort ved siden af. Mesteren er bare lidt bedre til det pis. Som trækronen på værket fik vi Purple Rain, som denne gang var i en pianoversion, men forandring fryder som bekendt, og det gør lilla konfetti ud over hele Dyrehaven skam også.

Vi havde håbet på / "frygtet" et afterparty i Århus og dermed et dødsrace for at nå frem i tide. Det skete dog ikke, og vi snuppede sidste bumletog mod Kjøffenhavnstrup i stedet. Åbenbart må vi nøjes med en enkelt koncert i denne ombæring. Det er bestemt ikke helt tilfredsstillende, når bandet nu sparker så fucking meget røv. Måske er vi bare blevet lidt forvente her i Danmark, efter at Ida kom med, og vi har trods alt haft glæden af Princes selskab uhørt mange gange siden. Men kig endelig forbi igen Hr. Nelson og tag meget gerne tøserne med igen. Vi har slet ikke fået nok endnu. Hvis du lige får klippet den rædselsfulde afro-mikrofonhårs-manke af inden, så gør det sgu heller ikke noget. Musikkritikerne skal dog nok bare blive hjemme, næste gang du kigger forbi, det er nok bedst for alle parter.

Jeg giver ikke helt topkarakter, dertil var omgivelserne simpelthen for dårlige med de mange mennesker og det begrænsede areal. Det var heller ikke episk på samme måde, som det var at se Prince stå med Sheila E. ved sin side på Roskildes legendariske Orange scene i 2010. Men hvis man skræller pladsmanglen af, så var det altså fremragende, og blot en anelse bedre forhold havde indiskutabelt resulteret i en klokkeklar topkarakter.

"I love U Denmark, but not like I love my Guitar!" Vi elsker sgu også dig Prince. Og din guitar.

Rating: 5

Band: Prince