"Oldboy", Cinema, [2013] [Movie Review]

Oldboy [2013]

Jeg er ret vild med originalen fra 2003, som er en fed sydkoreansk film om hævn instrueret af Chan-wook Park. Den har en cool asiatisk stil, og et herligt plot med et overraskende twist. Selvom koreansk skuespil og dialog ofte er dybt underligt set med vestlige øjne, så er det altså en glimrende film, som man aldrig glemmer igen. Den må vel betegnes som et mesterværk i genren underlige koreanske hævn-film.

Et røvhul af en mand holdes indespærret i et rum i mange år, uden at han aner, hvad han har gjort for at fortjene dette. Da han endelig slipper ud, starter han sin jagt på hævn. Det går ikke stille for sig, og undervejs tager handlingen uventede drejninger. Selvom manden er sluppet fri, manipuleres han stadig af sin tilfangetager. Det er fascinerende at følge med i, og det er slet ikke så nemt gennemskueligt undervejs.

Jeg kan ikke sige, at anmelderne ikke havde advaret mig mod dette nye 2013 remake af Spike Lee. Men fandme om jeg gad høre på dem, og det måtte jeg så sidde og fundere over, imens jeg så den. Det er en rædderlig genindspilning, og det er Hollywood, når det er værst. Der tilføres intet nyt af værdi, pointer og motiver fra originalen ændres uden nogen fornuft, og filmen er alt for straight-forward. Skuespillerne er dårligt valgt til rollerne, det være sig både "helt" [Josh Brolin] og skurk [Sharlto Copley], og al magien - fra den originale film - tabes fuldstændigt på gulvet. At skuespillet så også er stift og karrikeret, gør det selvsagt ikke bedre.

Jeg kan virkelig ikke anbefale nogen at se dette tåbelige stykke makværk. Find den originale film fra 2003 og nyd en fantastisk film i stedet. Og glem så alt om denne totale ligegyldighed af en Hollywood genindspilning.

2013:

• Rating: 2/6
  • Director: Spike Lee