Nick Cave : "20,000 Days on Earth", Bluray, [2014] [Movie Review]

20,000 Days on Earth [2014]

En fremragende dokumentar om den mystiske mørkemand Nick Cave. Filmen starter med en heftig billedmontage, hvor der tælles op fra dag 1 til 20.000 i Nick Caves liv, hvor han vågner kl. 7 om morgenen i sin seng i Brighton med konen Susie ved sin side. Det er nu ikke en enkelt dag, der følges, det er mere en konstrueret virkelighed, som giver super mening undervejs, som dokumentaren skrider frem. Faktisk bruger Nick Cave en stor del af sin tid på at skrive på sin gamle skrivemaskine, og det ville jo nok være lidt utilfredstillende at kigge på i halvanden time.

Filmen er lavet under tilblivelsen af albummet "Push The Sky Away" [2013], og vi er bl.a. med undervejs, hvor simple skitser bliver til færdige sange i studiet sammen med Nicks band The Bad Seeds, og vi er også med til et par af de koncerter, der fulgte efter albummet.

Nick Cave har en længere seance med en fiktiv psykiater, hvor vi får lidt glimt tilbage i Nicks liv, om hvordan Nick altid har vidst, at han ville være rockstjerne for at blive noget andet og noget større end bare sig selv. Han fortæller også om, hvordan Gud ofte er en virkelig figur i sangteksterne, selvom privatpersonen - den virkelige Nick Cave - ikke selv tror på Gud. Måske fordi kombinationen af kirkegang og et heftigt stofmisbrug var en ond spiral, som han var endt i. En slags kunstigt opholdt balance mellem godt og ondt. Susie bad ham derfor klogeligt om at holde op med at gå i kirke, da det var for farligt for ham.

Vi er med på besøg hjemme hos The Bad Seeds troldmand Warren Ellis, hvor de spiser ål, og snakker sammen om den magi, der kan opstå under koncerter, inden Nick tager i "arkivet", hvor han fortæller om gamle billeder, han har samlet sammen undervejs helt fra barndommen og op gennem karrieren. Disse ender måske engang på Nick Cave museet, som han allerede tidligt forestillede sig i et testamente, og med et grin erklærer "I was always an ostentatious bastard.

Undervejs er der flere klip fra køreture i Nick Caves bil i et regnfuldt Brighton, hvor der er samtaler med forskellige passager - herunder bl.a. Blixa Bargeld (tidligere medlem af The Bad Seeds) og Kylie Minogue (som jo sang duet med Nick på kæmpe-hittet "Where the Wild Roses Grow" i 1996.)

En virkelig morsom detalje er, hvor Nick sidder med sine 2 små drenge i en sofa og hygger, spiser pizza og ser en film. Pludselig siger de i kor "Say hello to my little friend!", og så er man pludselig klar over, at de sidder og ser "Scarface" [1983], og der cuttes brutalt over i en live-udgave af sangen "Stagger Lee", som jo er lige så ultra voldelig og intens som filmen.

Filmen slutter med en fremragende koncertoptagelse af "Jubilee Street", som er den sang, der virkelig manglede på det ellers fantastiske live-album "Live from KCRW" [2013]. Den er indspillet live i Sydney Opera House - komplet med strygere og børnekor. Sangen kommer dog heldigvis til november på en 10" vinylplade - med "Give Us A Kiss" som a-side. Filmen ender med, at der klippes til stranden i Brighton, hvor Nick Cave står ved vandkanten, mens mørket falder på. Alt i alt en must-see film for enhver Nick Cave fan.

Rating: 6

Band: Nick Cave

Movie Title: 20,000 Days on Earth