Nekromantix @ Knust, Hamburg, 2013-09-11 [Concert Review]

Nekromantix - Knust, Hamburg, Germany, Live - 2013-09-11

HAMBURG

Nekromantix spillede deres sidste koncert i Danmark i 2003, og de smuttede så til USA for at leve psychobilly-drømmen fuldt ud. Dette gjorde mig selvsagt ret ked af det, da jeg har elsket Nekromantix, siden jeg hørte dem første gang i ca. 1991 med "Curse Of The Coffin" albummet. Jeg ville dog have været endnu kedere af det, hvis jeg dengang i 2003 havde vidst, at der skulle gå mere end 10 år til min næste Nekromantix koncert.

Guitarist Peter Sandorff smuttede fra Nekromantix i 2005, og han dannede siden hen bandet Hola Ghost sammen med bassisten Jeppe og trommemaskinen Ghost-707. Dem har jeg så fulgt ganske intenst siden. Trommeslager Kristian Sandorff (også han er ex-Nekromantix) er siden kommet til. Alle 3 skal have stor tak for venskabet og for alle oplevelserne med Hola Ghost - bl.a. en fed weekendtour til Finland. Det er godt nok ikke Nekromantix, men det er i hvert fald fedt.

I disse internettider er det jo ret nemt at få koncertinformation, så da nyheden om en Nekromantix "Gargoyles Over Europe 2013" efterårstour tikkede ind, så blev der øjeblikkeligt bestilt billetter til Hamburg og Berlin i september. Hvis Nekromantix ikke ville komme til København længere, så måtte Valby jo komme til Tyskland.

Efter at have drukket Beck's øl til den store guldmedalje og have hørt det faktisk udmærkede tyske opvarmningsband Johnny Flesh And The Redneck Zombies, så var det showtime. Jeg fik mig en god plads lige foran kistebassen i den forholdsvis lille Hamburg klub. Det var onsdag, så der var ikke helt fyldt, hvilket bare gjorde det hele federe og mere afslappet. Der var dog stadig en flok ret vilde psychobillies, der gik cirkel-amok foran scenen, så helt afslappet var det altså heller ikke.

Kim Nekroman er stadig olympisk mester i 60 km kistebas slapping, og hvis du ikke tror mig, så se et par af mine videos. Der er så meget knald på, at man skal have slow-motion slået til for at følge med. Det var jo ikke så overraskende, men alligevel rart at se at "den gamle mand" stadig var virkelig fit-for-fight, og nok så vigtigt, så fejler stemmen bestemt heller ikke noget.

Lux er en fremragende trommeslager. Desværre spillede hun på supportbandets trommesæt, og der var derfor ikke dobbelt stortromme. Men trommesættet fik nu alligevel nogle tæsk i den dér meget afslappede og tilbagelænede stil, som hun har, selvom det samtidigt er enormt perfekt rent teknisk.

Francisco Mesa er også en god live guitarist. Jeg må dog indrømme, at Peter Sandorff har en noget bedre vokal. Men guitararbejdet sad nu helt inde i skabet.

Setlisten var helt, som man kunne ønske sig - med utallige favoritter, og endda min yndlings Nekromantix sang "Sea Of Red" fik vi leveret i en fremragende udgave. "Bloody Holiday" havde inkluderet en trommesolo af Lux og derefter en fantastisk duel mellem bas og trommer. "Haunted Cathouse" brændte sig helt ind i hjernen, og der gik flere dage før jeg holdt op med at gå og nynne og synge den på gaden.

Desværre var der kun een sang fra den nyeste plade "What Happens in Hell, Stays in Hell" [2011], som jeg synes er uendeligt meget bedre, end visse folk ævler løs om. Nummeret herfra var "Nekrotastic Extasy", som fungerede glimrende live. Det er jeg helt sikker på, at andre numre fra pladen også ville gøre. På grund af en restriktiv lukkepolitik - der påbød bandet at slutte 23:30 - havde der været knald på hele aftenen. Men jeg tror næsten, at bandet nåede det fulde program, og de sluttede af med et enkelt ekstra-nummer "Who Killed The Cheerleader?"

Efter koncerten kunne man drikke lidt flere Beck's og JD med Coke. Man kunne også overfalde merchandise-boden. Og gå rundt og undre sig over at man ikke blev hældt ud. Denne klub smider ikke folk ud lige efter showet slutter? Det kunne andre landes lorteklubber lære noget af! Efter noget tid fik jeg en fin lille snak med Kim og Lux og endda taget et par billeder med begge. Jeg fik også signeret min billet af hele bandet. Sikke en fed aften i Hamburg det havde været. Og heldigvis havde jeg endnu en Nekromantix koncert at skulle se i Berlin dagen efter.

BERLIN

Koncerten på Berlins K17 spillested dagen efter, var væsentlig mere velbesøgt af seje tyske psychobillies m/k, og der blev meget varmt i lokalet til sidst. Kims bas havde desværre store problemer, og han måtte rode en del med den undervejs. Til gengæld gav det sjove pauser, hvor Lux kunne underholde med lidt "elevator musik" bag trommerne, og hvor Kim fik fyret en del jokes af. Lyden i Berlin var helt fænomenalt god lige ved mixerpulten, hvor jeg stod. Så det var fedt også at opleve showet uden at have hovedet helt inde i bassen, som jeg havde haft i Hamburg.

Nu håber jeg fandme bare ikke, at der skal gå 10 år igen, før jeg ser Nekromantix næste gang. Det har jeg i hvert fald ingen planer om, at der skal. De er stadig et fænomenalt live band, og de giver fuld valuta for hver en Euro.

Hamburg - Setlist (2013-09-11) :

Main set:

Tape intro, Nice Day For A Resurrection, Alive, Horny In A Hearse, Demons Are A Girl's Best Friend, Alice in Hamburg/Psycholand, Brain Error, Gargoyles Over Copenhagen, Night Nurse, Nekrofelia, Devil Smile, Sea Of Red, Bloody Holiday [including drum and bass solo], Struck By A Wreckin' Ball, Subcultural Girl, Motorpsycho, , Nekrotastic Extasy, Haunted Cathouse.

Encore:

Who Killed The Cheerleader?

Berlin - Setlist (2013-09-12) :