"Kick-Ass 2", Cinema, [2013] [Movie Review]

Kick-Ass 2 [2013]

Kick-Ass 2 er desværre ikke helt på højde med sin fænomenale forgænger "Kick Ass"[2010]. Men når det er sagt, så er den stadig milevidt bedre end de udvandede superhelte skodfilm som "Captain America"[2011], "Thor"[2011], "Avengers"[2012], "Iron Man 3"[2013], som jeg beklageligvis har overværet de seneste par år.

Kick-Ass 2 er udpenslet tegneserievold for voksne. Den viser, hvor galt det kan gå, når man leger superhelt/skurk, og den har stadig en herlig humor. De danske filmanmeldere - der i udtalt grad har fordømt volden og kaldt filmen for dobeltmoralsk og selvtægtsforherligende - er helt ude at skide. Det er jo ikke en tøddel anderledes end i en hvilken som helst anden superheltefilm eller amerikansk actionfilm. Derfor fremstår anmeldernes brok ikke som andet end misforstået politisk korrekt bavl, og dermed lige til at brække sig over. Filmen indeholder faktisk en slags strålekanon, som kan få folk til at skide og brække sig, men det er også det eneste totalkiks i filmen. Pruttehumor burde instruktøren have holdt sig for god til. Det burde være rigeligt at læse de danske anmeldelser.

Filmen er for så vidt ikke engang specielt voldelig, hvis man sammenligner den med Kick-Ass tegneserien. Filmen har ingen massevoldtægt, ingen nedskydning af småbørn med maskinpistol, ingen forbrydere der får skåret indvoldene ud, og ingen lig hakkes i småstykker med en flishugger betjent af en lille pige. Der er faktisk taget en del hensyn til, at de to medier er forskellige. Nogle vil nok mene, at der endda er taget for meget hensyn, og at 2eren er rettet lidt for meget mod teenager-segmentet.

Filmen holder sig i rimelig grad til tegneseriens handling med de små krøller og forskelle, der nu engang er valgt. 1eren var jo heller ikke en 1:1 filmatisering, og det er vel for så vidt heller ikke et krav, at film og tegneserie skal følges 100% ad. Historien i 2eren er egentlig ikke noget særligt, men filmen er alligevel underholdende, selvom den selvfølgelig mangler overraskelsesmomentet fra 1eren. Man mærker ikke så meget til, at der er skiftet instruktør. Universet er stadig helt det samme, og hovedrollerne gør det fortsat glimrende.

Mindy tager en ufrivillig pause fra superheltegerningen som Hit-Girl, og Kick-Ass finder nye legekammerater i Colonel Stars and Stripes [Jim Carrey] med sit team af superhelte-freaks. Obersten har en schäferhund kaldet Eisenhower. Den har en yderst underholdende forkærlighed for at sætte tænderne i forbryderes ædlere dele på kommandoen "schwanz!" Gangstersønnen Chris [Christopher Mintz-Plasse] pensionerer sin figur Red Mist, da han ifører sig sin mors latex S/M outfit, og en ny superskurk er født som The Motherfucker - med en klar mission: at samle en bande af superskurke og derefter dræbe Kick-Ass. Resten af filmen bygger op til det store opgør mellem helte og skurke, og mon ikke Hit-Girl også vil lege med?

Chloë Moretz er igen helt og aldeles fænomenal som Hit-Girl, og hun styrer showet totalt, når hun er på skærmen. Dave [Aaron Taylor-Johnson] kommer i skarp træning, og får lidt mere pondus som Kick-Ass. Ja han ender vel nærmest med at kunne sparke røv til sidst. Undervejs bliver Hit-Girl lidt våd i teenagetrussen, og måske er der lagt op til et kærlighedseventyr mellem Mindy og Dave i 3eren, som (heldigvis) synes uundgåelig, med mindre der går for lang tid, og Chloë ender med at blive for gammel til rollen. Jeg tvivler på, at det vil fungere med en voksen kvinde, og det vil være blasfemi at få andre til at spille rollen som Hit-Girl.

Tegneserierne er stadig langt de bedste, hvis man sammenligner med filmen, og de er hermed anbefalet. Hvis man er glad for filmene, bliver man nærmest stensikkert endnu gladere for tegneserierne. Men der er ingen tvivl om, at jeg vil nyde at gense Kick-Ass 2 på blu-ray adskillige gange, også selvom den ikke er helt perfekt.

Bonus info:

Hvis Kick-Ass er Luke Skywalker og Hit-Girl er Han Solo, så giver "den hemmelige" slutscene efter rulleteksterne det endegyldige bevis på, at The Motherfucker er Darth Vader.

Rating: 4