Gutter Island Festival - 2014 [Concert Review]

Gutter Island Festival 2014, Masnedø Fort, 2014-08-22 + 23.

Endnu en fantastisk Gutter Island festival er slut. 2 dage i garage-rock-himlen blandt ligesindede stive rock'n'rollers m/k. Festen fandt som altid sted på Masnedø lige syd for Vordingborg. Selvom det måske lyder som svært tilgængeligt, så er det aldrig sværere end at pakke sine 30+ kg basic-oppakning sammen, for derefter at møde op ved busserne ved DGI-byen i København med en pose øl i hånden. Så går resten helt af sig selv. Det er de samme herlige tordenskjolds soldater, der kommer hvert år, men der kommer også altid en række nye mennesker. Faren for disse debutanter er, at de nu bliver suget ind i lortet - eller skulle man sige fortet? Een gang på Gutter - hver gang på Gutter. I år var der sket en del ændringer idet publikumsbilletterne nu (ud)solgte i "svimlende" 700 styk. Men det er netop hele pointen. Keep it småt, hyggeligt og forbandet weltklasse.

Jeg varmede op med at stille et telt fra Jysk op, og det selvdestruerede så efter 10 minutter. Mit råd: handl aldrig i Jysk. Nå men jeg fik det lavet om til et læsejl/bivuak, og selvom jeg frøs ad helvede til om natten, så er det altid bedre end at svede. Desuden holdt det alle mine Red Bulls kolde på jorden, og man kan jo ikke vågne uden 3 af disse. Om dagen var der en vild blanding af regn, blæst og sol. Helt perfekt dansk festivalvejr! I år kørte jeg et outfit bestående af lederhosen og kampstøvler. Et koncept der fungerer ret godt sammen. Men lederhosen har desværre kun 2 lommer, og når man pakker dem med nok udstyr: pung, 2-3 kameraer og så alt det løse, så er de nok ikke helt optimale. Jeg tror militærshorts er mere velegnede trods alt, men så fik man da afprøvet det.

Forplejningsudbudet var vel nærmest overvældende i år. Der var utallige muligheder, men på Gutter spiser jeg altså kun pølser og brød. Sådan er det. Man skal fandme ikke lave om på en mangeårig tradition. Der var også flere lokummer i år, og forholdene var rigtig gode for at møde sine pølser for anden gang. I år var der også både biograf og et minigolf verdensmesterskab. Jeg valgte at erstatte begge dele med Rom + Cola og Gin + Tonic. Det var simpelthen for kompliceret for mig med alle de aktiviteter. Fadøl blev i år leveret af Nørrebro Bryghus. De smagte som forventet af alt for meget, og jeg vil til enhver tid foretrække helt tynde fadøl, der holder procenten men smager af mindst muligt. Jeg er ikke interesseret i smagen til en festival. Man har jo ligesom en brandert at holde under kontrol. Så jeg foreslår: Carlsberg, Tuborg eller American Budweiser næste gang! Perfekt festivaløl.

Og nu til det vigtigste. Programmet havde masser af semi-kendte og (for mig) ukendte bands at byde på. Det er en stor del af charmen. Man kan ikke undgå at opleve noget horisontudvidende på de 2 ½ scener. I år vil jeg således fremhæve 5 bands, selvom jeg så mange flere.

DJ Peter Sandorff spillede plader på resterne af "Fort-scenen" i et infernalsk regnvejr. Det var sgu stil, og der blev fandme hældt noget rom og cola ned. Især den hollandske version af Motörheads "Ace of Spades" skal fremhæves. Så har man vist hørt alt. Gutter rules!

Horny Hank and his Honky Handyman-men var jeg allerede blevet anbefalet kraftigt før festivalen, og hold da helt kæft de var fede om fredagen. Det var country rock'n'roll så Jason and the Scorchers kom i frisk erindring. De har nu aldrig forladt den. Men yes sir. Det var fandme en fed fest. Gutter rules!

Trixie Trainwreck No Man Band var en fantastisk overraskelse. Jeg hørte starten af koncerten fra bænkene foran teltet begravet i en white russian, men lyden sugede mig ind og det viste sig at være pisse fedt. Bare en tøs, med sin guitar, sin stortromme og en kazoo. Jeg fik endda fat i een af de kun 8 singler hun havde slæbt med, og jeg kan kun sige: I love it to death! Gutter rules!

BeurreNoir! var den næste overraskelse, der blæste mig omkuld. Trine Trash havde været med til at vinde mini-golf verdensmesterskabet tidligere og nu fyrede hun den af iført hvid kjole og matchende Fender bas. Hvad Trine og hendes 2 kumpaner måtte mangle i teknisk virtuositet, har de i rigt mål i vildskab og karisma. Jeg elskede hvert sekund og fik også filmet lidt af det. Jeg ser frem til at lytte til deres to albums, for dette band er sgu pisse fedt live. Gutter rules!

Det finske band Cosmo Jones Beat Machine var jeg blevet anbefalet af et andet legendarisk finsk band Black Magic Six, som havde sagt, at de er for fede. Efter Gutter koncerten måtte jeg jo bare erklære mig enig med BM6. De rocker som bare helvede, er pisse funky og fyrer totalt seje jams af. Jeg har ingen idé om, hvordan det holder på en plade, men hold da helt kæft, det er anbefalelsesværdigt live. Gutter rules!

Den sørgelige side af alt dette er jo, at Gutter Island Festival desværre kun finder sted hvert andet år. Det betyder, at der er 2 år til næste gang. Det er selvfølgelig lidt surt, men det er samtidig en del af, hvad der gør det her så forbandet fedt. Og da det vil være min femte Gutter i 2016, så vil jeg jo kunne fejre 10 års jubilæum. I guess that calls for bivuak-reception med Cognac og Kransekage :)

Rating: 6

Bands: BeurreNoir!, Cosmo Jones Beat Machine, Horny Hank And His Honky Handyman-Men, Trixie Trainwreck No Man Band

Venue: Gutter Island Festival, Masnedø, Vordingborg, DK