Copenhell - 2013 [Concert Review]

Et tilbageblik på Copenhell 2013

Dette var mit tredje år i træk på Copenhell og forhåbentlig langt fra mit sidste. Når man først har prøvet denne festival, så kommer man nemlig tilbage år efter år. Det er den perfekte metalfestival. Super venlige folk, gode bands, overskuelige forhold og alt er velorganiseret. Billetprisen er også fin. Faktisk er det eneste der trækker ned, at fadøllene er for dyre. Programmet var knapt så godt i år som de sidste par år, og på forhånd så jeg kun rigtig meget frem til King Diamonds genkomst på dansk grund. Sidste gang jeg så ham var til en fantastisk koncert i Amager Bio i 2006. Det kunne næsten kun blive stort på Copenhell.

Inden da skulle fredagen dog "overstås" med fadøl, Jägermeister, Amon Amarth, Ghost, Danzig/Misfits og andet godt fra havet. Eller rettere havnen - idet mine 2 nordjyske metal-logerende og jeg selv sejlede derud med havnebussen. Klart anbefalelsesværdig idé da man så slipper for de overfyldte shuttle-busser med sindsyge rally-wannabe-chauffører med formodet vodkaånde. Så er en tur på vandet med en dåseøl i hånden sgu meget mere afslappende. Jeg blev hurtigt enig med mig selv om at blive transmogriffet til en ond metal-panda i Hårlogens bod for at ære sidste års indiskutabelt bedste band: mægtige Immortal. Always be yourself. Unless you can be a metal panda then always be a metal panda. Som et højdepunkt præsterede jeg at smide mit halvdyre kompaktkamera væk. Hvor der handles fadøl, der spildes. På en eller anden måde fandt vi også hjem igen om natten, og vi fik underholdt naboerne med lidt late-night metal for fuld skrue.

Fredagens musik kan opsummeres som følger. Amon Amarth var ret viking på en svensk måde. Selvmodsigende naturligvis, da alle rigtige vikinger kom fra Danmark, men svenskerne prøvede da ret seriøst, mens vinden massakrerede lyden.

Ghost lød som og lignede en joke. Jeg fandt aldrig rigtig ud af, om det var ment alvorligt. Lyden var desuden så lav, at det var umuligt at blive klog på.

Folk var temmelig pisse stive kl. sent, og væltede rundt, imens Danzig spillede sine klovne melodier, som lyder lidt som Green Day klonet med Birthe Kjær - no offense. På koncertens sene tidspunkt lå de fleste søde piger allerede i deres senge og sov, og det var fint, ellers havde de bare været pisse fulde, og alligevel været ude af stand til at huske - hvordan det havde været - dagen efter. Vinden ødelagde meget af musikken, og generelt savnede man nogle slaver, der kunne sprøjte blod og kemisk affald i publikums hoveder. På den måde står GWAR stadig som en stolt skamstøtte over rock 'n roll, som vi kan lide den. En sådan støtte rejses der dog næppe over Danzig. Men mindre kan også gøre det. Jeg byggede f.eks. et tårn af 3-4 tomme fadøl undervejs.

Der var ret meget vind på årets Copenhell, og det ødelagde ind i mellem musikken, da den ofte blæste lidt væk. Senere på lørdagen var der også ret meget regn. Det må jeg dog have forudset i tide ved at spå i en fadøl, for jeg sad indenfor i et privat øvelokale, da det pissede ned i stænger. Krafteddeme genialt tænkt hr. andendags metal-panda.

6/6 tunge metal-hegnspæle til Accept.

Første band om lørdagen på den store scene var tyske Accept. Jeg var lidt nervøs på forhånd, fordi de havde skiftet Udo Dirkschneider ud med en ny sanger - Mark Tornillo, men den nervøsitet er hermed blæst helt ad helvede til ud i Københavns havn. Aldrig har jeg set et band, der ville dét så meget. De var opsat på at lære alle, der havde fået røven med sig ud på plænen kl. 14:30, at Accept fanden-puleme er et live-band, der stadig har fremtiden foran sig. Med et fænomenalt drive, en spilleglæde og et engagement som sjældent oplevet lærte de publikum et og andet om, hvordan heavy metal kan og skal leveres. Sange som Restless and Wild, Princess of the Dawn, Metal Heart, Balls to the Wall og Fast as a Shark er jo ren magi leveret, som de blev leveret her på Refshaleøen. De gamle mænd tog hævn over de respektløse planlæggere, der havde placeret heavy-legenderne på dette latterlige tidspunkt, hvor mange folk stadig kravlede rundt derhjemme begravet under tømmermænd fra Helvede. Tak Accept. Vi elsker jer, og hold da helt kæft jeg vil være på plads, hvis I skulle kigge forbi København igen.

Accept Setlist:

Hung Drawn and Quartered, Stalingrad, Restless and Wild, Breaker, Princess of the Dawn, Losers and Winners, Pandemic, Metal Heart, Teutonic Terror, Balls to the Wall, Fast as a Shark.

5/6 gedekranier til King Diamond.

Andet band der for alvor bed fra sig lørdag var - ikke uventet - knoglekongen fra Hvidovre - King Diamond i egen person. Manden havde jo selv pisket en stemning op inden Copenhell via interviews med diverse danske medier. Kunne han så levere? Well, sceneshowet så sgu bestemt imponerende ud for en festivalscene. Et slags hjemsøgt hus i 2 etager med masser af satanisk lir. Bandet fyrede den godt af, og Kongen selv havde en rigtig god stemme. Jeg ved dog ikke helt, hvor begejstret jeg var for lyden, som igen virkede lidt påvirket af vinden. Setlisten kunne også godt have været både bedre og især længere. Vi fik dog de forventelige Mercyful Fate schlagere Evil og Come To The Sabbath, et par numre fra mesterværket Abigail og ellers en blandet landhandel fra de andre King Diamond udgivelser. Det var helt klart en godkendt præstation, og selvom jeg ville foretrække den intime atmosfære som i 2006 med bedre lyd, så var vi nu alligevel voldsomt godt underholdt under Kongens første show på Copenhell.

King Diamond Setlist:

The Candle, Welcome Home, At the Graves, Up from the Grave, Voodoo, Dreams, Sleepless Nights, Drum Solo, Shapes of Black, Come to the Sabbath, Eye of the Witch, The Family Ghost, Evil, Black Horsemen.

Alt i alt var 2011 og 2012 bedre end 2013. Efter min mening var der bedre band line-ups, og der var flere ting, der gik op i en højere enhed. Savnet var f.eks. metal-biografen Dox:Hell fra tidligere år. Det nye intetsigende vikingeland kan de stikke skråt op for min skyld. Men der skal ikke herske nogen tvivl om, at det var fedt i år. Og der skal heller ikke herske tvivl om, at jeg satser alle mine sataniske geder på at være tilbage igen næste år. Copenhell længe leve!

Rating: 5

Bands: King Diamond, Accept, Danzig, Amon Amarth, Ghost

Venue: Copenhell, Copenhagen, DK