"Carrie", Cinema, [2013] [Movie Review]

Carrie [2013]

Jeg bryder mig egentlig ikke om genindspilninger af gamle film, medmindre der er en god grund til det. Hvis man skal finde en grund til at genindspille Carrie, så må det vel være for effekterne, da man nu engang er blevet meget bedre til den slags i vore dage, og filmen byder da også på nogle ret flotte effekter, når Carries skjulte kræfter slippes løs. Historien er selvfølgelig stort set identisk med Stephen Kings bog fra 1974 og den originale filmindspilning fra 1976.

Chloë Moretz er som altid fantastisk, og jeg har endnu tilgode at se hende levere en bare middelmådig præstation. Hun rammer perfekt den plagede teenagepige Carrie, som lider under terroren fra sin fanatisk religiøse mor. Moderen får atter engang een til at ønske, at alle religiøse fanatikere må brænde op i deres eget helvede - jo før jo bedre. Moderen spilles glimrende af Julianne Moore. Den onde mobber Chris [Portia Doubleday] er måske nok en kende karrikeret, mens hendes modstykke i den gode mobber Sue [Gabriella Wilde] gør det fint.

Det er vel nok lidt problematisk, at man ved alt, hvad der sker på forhånd, men egentlig synes jeg, at det er en okay up-to-date version af den gamle traver. Hvis man holder meget af orginalen, så er der sikkert ikke den store grund til at se denne genindspilning, men da jeg langtfra har originalen i nogen frisk erindring, så havde jeg en helt fin oplevelse med denne genindspilning.

Moralen er, at man lige først skal checke, om et givent mobbeoffer er en omvandrende telekinetisk atombombe, inden man kaster sig ud i alt for ondskabsfuld og udspekuleret mobning, ellers kan man nemlig godt få røven ret meget på komedie. Og dermed fik nutidens unge også lært lidt.

Rating: 4

Movie Title: Carrie

Director: Kimberly Peirce