Abbath @ Pumpehuset, Copenhagen, 2024-02-08 [Concert Review]

Abbath @ Pumpehuset, Copenhagen, 2024-02-08

Den norske konge-panda var tilbage i København for at rasere og smadre det hele med sin melodiske black metal, som ville have fungeret fremragende som motiverende lydtæppe for et vikingetogt over Nordsøen. Kong Abbath plejer jo at dukke op i København med et par års mellemrum, men denne gang var det normale nedslagspunkt Amager Bio skiftet ud med Pumpehuset. Det var ikke nødvendigvis dumt, for vi fik en forbandet god koncert i går.

Spillestedet var næsten udsolgt, og der var pænt pakket derinde. Noget som gjorde, at jeg valgte at høre de 2 supportbands Hellripper og Toxic Holocaust helt nede bagfra, og ikke har meget at sige om dem. De gjorde det vist okay, der var i hvert fald ingen af dem, der lød elendigt.

Abbath indtog scenen lidt over 22, og han havde medbragt 'Raud' Ole André Farstad på guitar, Ukri Suvilehto på trommer og Andreas Fosse Salbu tog sig af bassen. Abbath har jo udskiftet sine bandmedlemnmer oftere end de fleste pandaer skifter underbukser, uden sammenligning i øvrigt, men man må sige, at aftenens line-up udførte et fortrinligt job. De lød nærmest tight, og det både når de spillede Abbaths egne sange fra de 3 solo plader eller de ældre Immortal numre, som der også var en del af undervejs. Samtidig var der rigtig god lyd til koncerten, og teknikken lod også være med at drille. Det var en sand fornøjelse, som den kun fås i Blashyrkh og omegn.

De 2 mægtigste Immortal sange var vikinge-hymnen "Beyond the North Waves" og den aldeles fænomenale "Withstand the Fall of Time", som lukkede festen efter ca. 1 time og 15 minutter i konge-pandaens slaraffenland. Inden da var vi kommet godt rundt i de 3 solo albums fra Abbaths hånd. Jeg mener, at setlisten var som angivet nedenfor. Pandaen skifter dog en del ud i setlisten fra aften til aften, så det er ikke altid helt nemt at overskue.

Det er bestemt ikke en selvfølge, at Abbath lyder godt live. Jeg har oplevet mildest talt svingende præstationer fra den kant, så det var sgu rigtig dejligt endelig at opleve, hvad alle véd han kan, fordi han jo kunne det med mægtige Immortal. Abbath har lagt de fleste fjollerier og krabbedansen på hylden, det var nok også sjovere dengang den fik fuld gas med alkohol og trylle-sne. Nu er fokus 100% på at spille røven ud af bukserne, og selvom jeg ville lyve, hvis jeg sagde jeg ikke savnede nogle af fjollerierne, så er det nu ikke det værste bytte.

Nej, det er stadig ikke helt så godt som Immortal var i sin tid, men vi begynder bestemt at nærme os noget, der er toppen af panda-poppen. Jeg mødte Olve Eikemo udenfor Pumpehuset, da han var på vej ind i tour-bussen. Han ligner faktisk Abbath forbløffende meget, og han indvilligede i en selfie med yours truly. Flink mand, Bøv! Vi ses forhåbentlig i 2026, hvis alt går som det plejer!

Rating: 5

Band: Abbath

Venue: Pumpehuset, Copenhagen, DK